تدوین آیین نامه ارزیابی ساختمان های نفیس ماندگار

 

 همانطور که در رویداد معرفی کانون ساختمان های ماندگار و در کنفرانس خبری آن به طور رسمی وعده تدوین آیین نامه ارزیابی ساختمان های نفیس بر مبنای معیارهای ماندگاری را داده بودیم، مراحل تدوین این آیین نامه آغاز گردیده و انشاالله با هم یاری و معاضدت خبرگان و متخصصان عزیز، در انتهای سال ۱۳۹۶ خورشیدی، از این آیین نامه رو نمایی خواهیم نمود.

 

هدف

پیتر دراکر ( پدر علم مدیریت ) تا مساله­ای درست تعریف نشود، درست ارزیابی نمی­شود و تا درست ارزیابی نشود، صحیح مدیریت نمی­شود.

هدف از تدوین این آیین نامه، ایجاد مرجعی برای تعریف صحیح، مفهوم لاکچری در صنعت ساختمان ایران می­باشد. متاسفانه در حال حاضر تعریف لاکچری در صنعت ساختمان، اشرافی گری بوده و هر فردی، حتی بدون داشتن تخصص در حوزه ساختمان، با استفاده از المان­های اشرافیت، خود را متخصص در حوزه لاکچری به جامعه و بازار تقاضا معرفی می­نماید؛ بر این باوریم که مفهوم لاکچری بسیار فراتر از اشرافی گری است وفعالیت در این حوزه خاص صنعت ساختمان، احتیاج به دانش، تخصص و تجربه بالایی دارد. همگی بارها به عنوان کارشناس و مشاور با پروژه­ها و فعالانی مواجه بوده­ایم که بدون هیچگونه تخصص و رعایت اصول مهندسی، ساختمان خود را صرفاً به خاطر استفاده از المان­های اشرافی­گری، مثل استفاده از احجام سنگی بر روی نما، استفاده از دستگیره آب طلا برای درها و یا به کارگیری چند محصول برند در تجهیزات ساختمان، لوکس معرفی کرده و خود را متخصص و مرجع لاکچری در این حوزه نامیده­اند؛ در حالیکه این مهندسین مشاوربر این باور است که اوج هنر و توانایی علم مهندسی در ساخت و ساز شهری، می­بایست در این حوزه نمود پیدا کند. این حوزه به خاطر امکانی که برای طراح و سازنده مهیا می­کند، فرصت مناسبی برای خلق بناهایی فاخر، اصولی و ماندگار را فراهم ساخته است. این مهندسین مشاور معتقد است حوزه لاکچری صنعت ساختمان، که زین پس از آن به حوزه “ساختمان­های نفیس” یاد می­کنیم، تجلی گاه هنر و علم مهندسی است، برای همین احتیاج دارد تا توسط برترین متخصصان و خبرگان این حوزه، تعریفی برای آن تدوین گردد تا چراغ راه دیگر فعالان در این بخش باشد.

خط مشی

رویکرد تدوین این آیین نامه، معیار و سرفصل ماندگاری (Sustainability) ، مورد تایید نهاد ارزیابی EuroCert می­باشد. این معیار به روزترین معیار در صنعت ساختمان بوده و معماران بزرگی چون نورمن فاستر و موشه سفدی، اساس فعالیت خود را بر این معیار قرار داده­اند. این معیار دارای استاندارد جهانی به شماره ۲۱۹۲۹ می­باشد. چهار بخش اصلی این استاندارد، رعایت اصول طراحی و ساخت، مسئولیت اجتماعی و جلب رضایت ذینفعان، رعایت مسائل زیست محیطی و اکولوژیک و توجیهات اقتصادی پروژه ساخت، می­باشد.  در آیین نامه ارزیابی مرجع ­Euroert ، این چهار بخش اصلی به ۱۸ سرفصل کلی زیر شکسته شده­ اند:

  1. مدیریت متخصص
  2. مشخصات ملک و محل قرارگیری پروژه
  3. طراحی اصولی
  4. اجرای اصولی
  5. نور
  6. صوت
  7. مواد زائد جامد
  8. ایمنی
  9. محصولات ساختمانی
  10. اکولوژی و محیط زیست
  11. آب و فاضلاب
  12. هوا و تهویه
  13. انرژی
  14. رضایت ذینفعان
  15. خدمات پس از فروش و پس ازتحویل پروژه
  16. مسئولیت اجتماعی
  17. برنامه مالی و اقتصادی پروژه
  18. برند سازی بر مبنای هویت سازی برای ساختمان

 

 

خبرگان و متخصصانی که ما را در تدوین این آیین نامه همراهی می نمایند